Thursday, 20 October 2011

Lensa Hati I



         "Apa yang awak pandang tu?"
         "Cantik kan pelangi tu?"
         "Oh,awak tengok pelangi rupanya.Ya,sangat cantik.Siapalah yang tak tertarik untuk melihat keindahannya.Tapi selalunya  pelangi terbentuk apabila matahari bersinar semasa hujan turun.Apa yang kita lihat sekarang ia terbentuk apabila matahari berada di belakang air pancutan."
         "Ala..tak kisah la bagaimana terbentuk yang penting pelangi tu sangat cantik.Indah dipandang."
         "Fitrah,semua orang suka melihat yang cantik,yang indah belaka.Kebanyakan mereka suka dilihat cantik dan dilihat indah.Tak kisah bagaimana orang memandang kita,cantik atau tak.Tetapi bagaimana pandangan kita terhadap diri sendiri dan orang lain.Adakah kecantikan yang kita ada mampu mencantikkan diri atau orang lain?"
         "Jauhnya pandangan awak.Hanya dengan pelangi awak boleh berfikir macam-macam."
         "Bila kita hanya fokus untuk berfikir pada akal fikiran,kita akan terikat dengan logik dan penglihatan luaran.Tetapi bila kita berfikir dengan hati,kita akan dapat menyelami pemikiran dan memahami melalui ketajaman mata hati."
          "Memanglah mudah berkata,kalau nak ubah diri sendiri pun susah apatahlagi nak ubah pandangan atau persepsi orang,lagi payah.Lagipun sekarang zaman dah berubah,dah moden.Pemikiran kita pun kena bergerak seiring.Kalau tak kita akan ketinggalan."
          "Kita tidak perlu ubah pandangan orang lain untuk berubah tetapi kita kena ubah sudut pandang diri sendiri terlebih dahulu dan orang yang melihat sudut pandang kita akan belajar perubahan itu perlahan-lahan."
          "Tapi,apa kaitan sudut pandang dalam kehidupan?Lantaklah bagaimana orang pandang kita pun yang penting kita tahu siapa diri kita dan tak perlu nak 'busy body' hal orang lain."
           "Hanya kerana orang memandang dirinya 'tak berguna',dia boleh kehilangan nyawa kerana mahu bunuh diri.Hanya kerana orang memandang hidupnya menderita,dia boleh putus asa.Hanya kerana diri tidak dipandang langsung pun boleh membuatkan hidupnya sengsara.Hanya kerana sekelumit pandangan yang mungkin bagi kita agak remeh,tapi apabila kita dapat mengubah cara 'pandangan' tersebut,ketenangan dalam memandang yang mengajar bagaimana untuk tersenyum lama dan kecantikan yang pudar tidak akan menjadikan ketenangan itu terus tawar."
          "Pandangan mata selalu menipu,dan kecantikan tu tak selamanya"
          "Ya,itu realiti.Realiti juga mengatakan pandangan mata selalu menjadi utama dan kecantikan itu segalanya.Tapi harus disedar, semua kecantikan itu indah,tapi semua keindahan itu cantik.Tak semua keindahan itu memberi ketenangan.Tapi ketenangan itu selalunya indah."

~~~~~Pengemis ilhamMu~~~~~

         
     

Terima kasih atas Mata Hati yang teliti..