Friday, 29 October 2010

Sekilas pandang pun tak nampak kalau dah BUTA~


Assalamualaikum Wbt..
Alhamdulillah atas nafas dan rezeki pada hari ni,berpeluang juga meminjam sedikit masa yg terluang untuk bertandang di blog hamba yang hina.Hari jumaat yg mulia ini Effa berpeluang mendengar ceramah di kolej petang tadi yg dianjurkan pihak kolej.Syukran pada semua tenaga yg terlibat menjayakan!Semoga Allah meredhai amal anda..Jazakallahu khairan~

Sekadar ingin merumuskan apa yg Effa dengar pada ceramah tadi.Ceramah yang agak umum dan banyak menyentuh tentang hal-hal remaja dalam Islam.Bila sebut tentang ceramah agama,boleh la dikatakan semua orang pasti bosan nak dengar.Tapi tertarik dgn cara penyampaian Ustaz Hassan Basri (Maaf,tak tau la betul ke ejaannye..) dari SM Teknik Sejingkat ni.Santai,bersahaja tapi sinis dan penuh makna! I like!! Teringat pula masa sekolah kat SM Teknik  Likas dulu..setiap minggu ada beberapa kali ceramah agama kat surau.(walaupun adakalanya tertidur gak bila dgr ceramah yg straight je membaca)

Dalam ceramah tadi ,point utama yg ditekankan ialah tujuan hidup.Apa sebenarnya tujuan kita hidup?Dan jawapannya ialah kita hidup untuk bersedia pada kematian.Eh,nape pulak hidup nak sedia mati?Yakinlah saudara sekalian akan penghidupan selepas mati.Kita mati didunia dan akan ada lagi penghidupan di alam kubur n alam barzakh.Jadi,sekali lagi..apa tujuan kita hidup?(fikirkan..)
Sedikit selingan untuk muhasabah jiwa yg kerap rebah : -

Apa ertinya hidup di dunia ..??
Inginkan bahagia sengsara yang tiba..
Inginkan ketenangan malah malapetaka menimpa,
Jangankan Hati..
Jiwa pun mula gelisah!
Sekejap  gembira itu tiba..
Ujian pula yang berganti..
 
Duhai Hati yang sudah mati!
Hidupkan dirimu dengan Iman!
Iman itu satu jalan menuju cahaya..
Hidupkan jiwamu dengan Ibadah!
Ibadah itu meluruskan jalan,
Hidupkan niatmu,
Hiduplah seperti mati esok hari,
Sesungguhnya hidup ini hanya pinjaman seketika,
Bukan sekadar meredah kehidupan,
Tapi mengembara dalam keredhaan…

Tiada niat untuk menyindir sesiapa ye..Cuma kadang terasa sedikit sebak bila sindiran-sindiran tentang keMATIan itu disambut dengan gelak tawa.Tidakkah terasa GENTAR di ruang HATI?Tidakkah terasa TAKUT berdepan dgn keMATIan yg tiba bila-bila masa?Mungkin kita boleh bergelak tawa dgn pelbagai cara kematian  sekarang beramai-ramai (cth kemalangan ngeri bas)/mati yg mengaibkan..tp fikir lah lagi..Apakah sindiran mengenai keMATIan itu tak menusuk ke hati?Astaghfirullah..kita yg masih hidup pasti mati bila2 masa,dan bagaimana caranya?Apakah sedia atau belum?Hanya Allah yg mengetahui.Cuma,Ingat..Kematian itu bukan suatu gelak ketawa.Andai mayat diusung ke tanah pusara,masihkah bibir mahu tersenyum tawa atau air mata membasahi wajah~sama2 fikir2 kan..

Kembali ke isi ceramah agama tadi.Effa akan rumuskan secara ringkas je..takut korang bosan pulak!Apapun pada yg sudi membaca coretan hamba..terima kasih dan Alhamdulillah. Dalam ceramah tadi ada perkongsian tentang kehebatan manusia dan ciri2 manusia hebat.

1)Aqidah Mantap

-Kalimah Tauhid(La ilaha illallah)
Inilah kalimah yg kita perlu pegang dan jaga!Bila kita sematkan didada,dan bila kita yakin..dimana pun berada..tempat sunyi,tempat gelap,kwasan pub atau ruang rehat,insyaALLAH akan ada kalimah tauhid di dada inilah yg menjaga kita .
-Halal & Haram (x perlu hurai..semua dah tahu kan..)
-Jaga Akidah dengan Syahadah
Syahadah ni bukan masa solat je,eh tau kea pa syahadah tu..Ha…masa kita angkat jari telunjuk dalam tahiyat awal dan akhir tu.Ha..bukan masa tu je..(psst..rasa2 kan,masa nk buat dosa tu,cuba kita lafaz syahadah,terasa bergetar tak dalam hati?InsyaAllah..pasti takut nak tambah list dosa~)

2)Ibadah Betul.
Ramai yang beribadah tapi ramai juga yang beribadah tapi sebenarnya tiada makna.Ibadah ni bila kita menyerahkan diri kepada Allah.Jadi,bila kita buat sesuatu bukan kerana Allah ta’ala adakah ianya dianggap ibadah?Maka niat itu harus ada.Ibadah utama tunjangnya Solat.Macam buat rumah,kena ada tiang kan.Kalau xde pun takpe,tapi agak2 selamat ke nak masuk rumah tu..err,jawab sndiri la ek)

3)Berilmu
Orang yang tinggi ilmunya belum tentu kenal agama,orang yang kenal  agamanya pasti tinggi ilmunya.Uish..nape kata macam tu?Ha..dalam konteks ni jangan timbulkan kes ustaz masuk penjara sebab mencuri ke ape ke..sebab org yg kenal agama ni tahu akan apa yg dia percaya.Maka seharusnya dia tak kan buat apa yang agamanye larang.

Sebab itu tahu agama belum tentu kita dah cukup Iman.Tapi kenal agama dulu,baru kita akan kenal apa kehidupan sebenar.Bila kita kenal iman baru kita rasa yang susah ni macam kesenangan je..sebab kita fikir ke hadapan.Fikirkan laluan ke akhirat sana bukan hanya persinggahan kita didunia ni~
-Ada ilmu barulah kita tahu agama,tahu bagaimana nak solat,tahu bagaimana nak buat ibadah.
-Ilmu ni bukan ilmu fardu Ain je,tapi Fardu Kifaiyah jgn lupa..maka kita bukan hanya nak tahu camne nak solat lima,kita pun perlu tahu bagaimana nak mandikan jenazah,nak solatkan jenazah..sbg contoh ekk~

Akhir kata..semoga perkongsian kita diberkati dan dirahmati Allah swt.Alhamdulillah atas masanya,dan insyaAllah bertemu lagi pada entri akan datang..
Wallahu a’lam..

(P/S-Agak terkejut kat kolej tadi,tak sangka ramai juga yang muslim ye..selama ni yang disangka bukan islam rupanya Islam.MasyaAllah..yg pompuan manis berbaju kurung,yg lelaki pula sopan berbaju melayu..aiseh…besh la tgok kumpulan pelajar macam ni.Wah!!Tapi apapun..bersihkan hati kita ek dan betulkan niat kita yg mungkin kdg2 terbengkok ckit.Pada yg baru belajar bertudung..alhamdulillah,keep it up^^..i like =) )



Terima kasih atas Mata Hati yang teliti..

Tuesday, 12 October 2010

Cerpen : Istikharah Cinta





   "Aku bosan dengan hidup aku!!"itu yang keluar dari Zulaikha.Ini bukan kali pertama,rasanya hampir setiap minggu gadis kecil itu akan menjerit secara tiba-tiba dan meluahkan rasa meluatnya dengan kehidupannya sekarang.
   "Eh,kau ni kenapa?Hujan tak,ribut pun tak! Tiba-tiba je bosan dengan hidup!Sepatutnya kau kena bersyukur tau,dalam dunia ni ramai yang menderita sakit,ramai yang mati kebuluran malah ada yang mati dalam mengaibkan.Aku tengok kau sihat walafiat je boleh kata macam tu.Sedarlah sikit!"bentak Humairah geram.Ini juga bukan kali pertama dia menasihatkan Zulaikha.Zulaikha terus memandang wajah Humaira,sugul.
    "Kau gaduh dengan boyfriend kau ye?"Humaira mula meneka.
    "Tak."Zulaikha menggeleng.
    "Kau gagal exam?"
    "Tak."
    "Habis tu,kenapa stress semacam je?Buang tebiat?"
    "Aku rasa bosanlah dengan hidup aku.Entah la.."
    "Istighfar banyak-banyak Zul.Kita ni ada iman,kau ni cakap macam tak ada tuhan je."
    "Aku rasa aku nak break je la dengan si Farhan  tu."
    "Oh..korang gaduh ek?Tak mengaku pula!"
    "Bukanlah!Tapi aku rasa sejak aku bercouple dengan Farhan tu aku leka.Aku rasa aku kehilangan sesuatu!Macam ada yang kosong je dalam hati aku."
     "Amboi..bukan main bermadah pujangga lagi kawan aku sorang ni."
     "Aku serius la Mai,aku nak dapat jiwa aku yang hilang tu."
     "Aku tak faham!Jiwa apa ni Zul?"
****************************************
     Lagu Maher Zain,Always be there dimainkan berulang.Liriknya cuba diamati dan dihayati satu persatu.

So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart


So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…


    Tidak semena-mena tangisan membasahi pipi Zulaikha.Lirik ini terlalu menyentuh qalbunya.Selalunya air mata ini selalu sahaja berlinang pada lagu kecewa nyanyian Bon Jovi,ataupun lagu nyanyian Search yang kerapkali menyentuh ruang emosinya.Tapi kali ini lain...
     "Sini pun kau Zul!Puas aku cari kau!"Sergah Humaira tiba-tiba dan pantas jari-jemarinya menyeka linangan air mata yang mula membasahi pipi gebunya.Bantalnya yang basah cepat-cepat dialihkan dari pandangan sahabatnya.
     "Waalaikumussalam.."ujar Zulaikha sinis.Sengaja menyindir sahabat baiknya yang datang tanpa salam.
     "Eh,Assalamualaikum..hee."Mai tersengih mengakui kesilapannya.
     "Waalaikumussalam,kenapa cari aku?Ada hal mustahak ke?"
     "Ya Allah..kau tau tak apa kau buat ni?Kau tak datang kelas Encik Hafiz tau hari ni,3 jam kuliah pula tu!"
     "So,apa masalahnya?"
     "Apa masalah kau kata?Cik Zulaikha,aku tak tahu la nak nasihat apa lagi dengan kau,sebelum ni tak pernah pun kau ponteng kelas,lepas tu melepak kat rumah siap dengar lagu?Lepas tu buat muka selamba pulak!Sejak-sejak kau putus dengan si Farhan ni la kau dah banyak berubah,Zul.Aku rindukan Zul yang dulu.."Mai duduk di sisi Zul yang berbaring di katil dengan MP4 kesayangannya.
      "Kalau aku pergi kelas tak ikhlas pun takde makna Mai.Lagi satu hal,perubahan aku takde kena mengena dengan budak Farhan tu!Malah aku lebih sukakan aku yang sekarang.Kau tak patut rindu Zul yang dulu.Zul yang dulu tu jahil,penakut."
      "Ini bukan soal ikhlas atau tak,Zul.Tapi apa tujuan kau datang ke kolej ni nak belajar,bukan nak pergi kelas bila ikhlas je.Zul yang sekarang pula apa?Pemberontak?"
       "Mai,kau tak faham."
       "Oh ya,Farhan nak jumpa kau esok.Dia kata dia ada hal nak cakap dengan kau.Lagipun dia pun dapat tau yang kau dah jadi kaki ponteng sekarang ni.Mungkin dia pun rasa bersalah dengan perangai kau sekarang ni."
        "Aku tak ada masa la Mai.Cakap kat dia yang aku sibuk.Sekarang ni aku hidup ke,aku mati ke..aku punya hal la..takde kaitan dengan dia."Bentak Zulaikha geram.Benci merasuk hati mendengar nama Farhan disebut-sebut.
        "MasyaAllah..Zulaikha!Cuba kau beritahu aku..apa masalah kau sebenarnya?"
        "Masalahnya ialah aku!Hati aku!"

 :::Benarlah apa yang diucapkan oleh Rasulullah SAW: “ Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging, jika sekiranya baik daging itu, maka baiklah seluruh diri manusia itu. Jika sekiranya buruk daging itu, maka buruklah seluruh diri manusia itu. Ketahuilah, bahawa ia adalah hati ”.



 *******************************************

          
Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah
Insya Allah you’ll find your way

Lirik Maher Zain bergema di ruang hati.'InsyaAllah' bisik hati kecil Zulaikha.Kakinya melangkah yakin menuju kelas.Terasa dirinya bagaikan bunga yang baru disirami air setelah lama dibiarkan layu.Terasa 'tudung' yang dipakainya seakan pelindung buat diri dan hatinya.Bacaan Al-mathurat yang dibaca pagi tadi menyinari hari paginya.Bersinar hingga ke kamar hati.
       Setibanya di kelas,matanya melilau mencari tempat duduk kosong.Tempat menimba ilmu dari Allah.Itu yang disemat dalam hati. ‘Aku belajar kerana Allah’.Hampa.Kerusi disebelah Farhan dilihatnya seakan ketawa mengejek ke arahnya.Nampaknya hanya itu satu-satunya tempat yang ada.Ya Allah,kuatkan hati aku!
        “Ika,tunggu sekejap!”jerit kecil Farhan yang menjadi antara pelajar terakhir keluar dari ruang kuliah.
        “Ada apa?”cebik Zulaikha.Benci bila teringat satu-satunya insan yang memanggil dirinya dengan nama Ika hanyalah Farhan.
        “Jom ke kafe.Farhan belanja lunch?”
        “Maaflah,Ika puasa hari ni.So,ada perkara yang penting lagi ke nak beritahu Ika?”
        “Oh,sebelum tu Farhan minta maaf sebab ganggu Ika dan buat Ika tak gembira selama ni.”
        “Farhan..ini semua bukan sebab awak.Tapi Ika sendiri.Kelemahan Ika.Ika rasa kosong sebelum ni.Bosan dengan rutin hidup Ika.Biarlah Allah yang atur haluan cinta kita..”
         “Tapi Farhan sayangkan Ika,ikhlas.”
         “Kerana Allah?”
         “InsyaAllah..”
         “Kalau macam tu jangan berharap dengan Ika.Berharap dengan Allah.InsyaAllah..Hanya Dia yang tahu apa terbaik untuk kita.Ikhlas tu bukan satu permintaan untuk mendapatkan apa-apa balasan.Tapi ikhlas tu bila kita cuba melakukan dengan sepenuh harapan tanpa mengharapkan balasan.”Zulaikha meninggalkan Farhan.Mengharap agar Allah mengilhami Farhan untuk memahami niat perubahannya.

"Tidak beriman seseorang kamu hingga dia mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri." (Riwayat Bukhari & Muslim)

************************************************
 
Adakalanya Hati terasa begitu kosong,
Adakalanya Jiwa terasa terlalu hambar,
Adakalanya Cinta terasa mulai pudar,
Hinggakan Rindu singgah hanya seketika.

Pada Jalan yang sudah tersedia,
Lupa Niat diletakkan bersama,
Pada Ibadah yang mula terleka,
Hilang Ikhlas yang mahu bersama..

Ada apa pada Jiwa?
Di saat Takbir diangkat dan Al-Fatihah dibaca,
Sekadar laungan di dada sekadar bacaan tanpa memahami makna,
Di saat rukuk dan sujud sesaat dua,
Sekadar menghabiskan bacaan yang cukup tiga,
Di saat tangan diangkat dan menyusun doa,
Sekadar meminta tanpa harapan itu ada.
Di saat AlQuran dilagukan dan tajwid  terjaga sempurna,
Sekadar alunan tanpa menghayati maksud setiap ayatnya,
Di saat zikir dengan jari yang berusaha mengira,
Sekadar cukup tiga puluh tiga dan selesai sudah puji padaNya.

Apa ada pada Hati?
Di kala solat lima bukan lagi pada masanya,
Di kala Syahadah hanya pada jari telunjuk yang terarah,
Di kala Doa hanya pada tangan yang menadah,
Di kala selawat pada baginda kadangkala cuma,
Di kala Yakin hanya pada bibir yang berkata,
Di kala niat tersimpang entah ke mana,
Di kala jiwa terleka dengan lagha yang menggoda.

Puas dicari dimana silapnya,
Puas dijejaki dimana Istiqamah,
Seruan kedengaran namun masih menunggu,
Jalan hidayah tersedia namun belum melangkah,
Lalu,
Segalanya kembali pada Fitrah.
Segalanya berputar kembali pada Pencipta,
Segalanya berpaksi pada Niat.

Tetaplah pada Rukun Islam,
Cintalah pada Rukun Iman,
Ketetapan illahi berbolaknya Hati pada kehendakNya,
Istiqamah akan ditemui andai Ihsan diajar ke hati,
Ikhlas akan meresap di hati andai Sabar disuntik ke jiwa.
Mula dengan Nama Allah yang Maha Penyayang lagi Maha Pemurah,
Rawatkan Hati yang terluka dan Jiwa yang rebah
Agar selalu pada Syahadah CintaNya

Zulaikha memasukkan puisi ke dalam blognya.Matanya memandang jarum jam yang menunjukkan jam dua pagi,tepat.Sukar dirinya melelapkan mata tatkala debaran menanti hari esok itu tiba.Zulaikha bangun dan menyucikan diri dengan berwudhu.Air wudhu yang membasahi jasad memberi frekuensi sejuk dan tenang dalam diri.Solat Istikharah didirikan.InsyaAllah..
“Ya Allah, aku memohon petunjuk memilih yang baik dalam pengetahuanMu, aku mohon ditakdirkan yang baik dengan kudratMu, aku mengharapkan kurniaMu yang besar. Engkau Maha Kuasa dan aku adalah hambaMu yang dhaif. Engkau Maha Tahu dan aku adalah hambaMu yang jahil. Engkau Maha Mengetahui semua yang ghaib dan yang tersembunyi.
Ya Allah, jika pernikahan ini dalam pengetahuanMu adalah baik bagiku, baik pada agamaku, baik pada kehidupanku sekarang dan masa datang, takdirkanlah dan mudahkanlah bagiku kemudian berilah aku berkah daripadanya.
Tetapi jika dalam ilmuMu pernikahan ini akan membawa bencana bagiku dan bagi agamaku, membawa akibat dalam kehidupanku baik yang sekarang ataupun pada masa akan datang, jauhkanlah ia daripadaku dan jauhkanlah aku daripadanya. Semoga Engkau takdirkan aku pada yang baik, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas setiap sesuatu.”airmata mengiringi penghujung doa Istikharahnya malam itu.Zulaikha dan bakal suaminya Farhan.Semoga Allah membukakan jalan terbaik buat kami.

Ya Allah… Jiwa kami ada dalam genggamanMu maka izinkanlah jiwa kami  selalu bertaut dalam cintaMuYa Allah…Permintaan terakhirku, semoga kami berdua selalu berada dalam perlindunganMu..Ameen”



Berkata seorang ulama, Ibrahim Al-Khawas RA: “Sesungguhnya ubat hati itu ada lima perkara, maka ubatilah hati kamu dengan lima perkara tersebut. Pertamanya, bacalah Al-Quran dengan menghayati isi kandunganya. Kedua, mengosongkan perut dari terlalu kenyang atau berpuasa. Ketiga, bangun (beribadat ) di waktu malam. Keempat, menghampirkan diri kepada Allah ( beribadat ) disepertiga malam dan yang kelimanya, sentiasa bersama-sama di dalam majlis orang-orang yang soleh ”.


                                                                               TAMAT

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Inilah hasilnya bila aku dilanda STRESS.Cerpen yang dipublish tanpa diedit kemas.Ini antara kaedah aku nak rawat hati yang kerapkali tersungkur dimana-mana arah.Cerpen ni aku buat dalam beberapa jam dan sementara nak Refresh diri sambung study ngee..(kebelakangan ni aku terasa seperti keHILANGan..=(...   )
Apapun,segala yg baik itu datang dari Allah dan kekurangan tu datang dari Allah atas kelemahan Effa sendiri.So,i'm sowie kalau buat org baca ni makin stress ke..apa ke...Apa-apa puisi atau perkataan dalam cerpen ni takde unsur nak menyindir sesiapa.(Tapi sindir effa sendiri la..)Senyum2 selalu~Minta maaf taw.~Alhamdulillah...keep spreading this word^^

Senyum2 slalu =)


Terima kasih atas Mata Hati yang teliti..

Tuesday, 5 October 2010

Breath of Love ya Rabb (Nafas cintaMu)


Satu klik 'niatkan kepada Allah'
This is a  Nafas CintaMu in the English version. Keep personal self-reflection, I take time to translate bit by bit and if there is an error please please correct me right ..

Surely my heart belongs to God, was uncertain of his heart is back and he will.
Like a cracked or broken glass shattered on the list may not be back, but God willing, even cracking the mirror we can see the shadow of ourselves in the mirror fragments.  

That is also the heart, how bad and evil ourselves, we still see 'it myself' in the mirror, as 'creatures of God we are' in front of him. It was a matter of fact. look into the mirror and say, 'the others'.Never. That we are about to keep changing ourselves  and that is the beginning from the faith that guides our minds and actions.




"Life will not be meaningful without laughter ..
Life will not be meaningful without the benefit ..
My brother, only live once!Cheer your heart's content!Because when the parents rushed the next day,Certainly not powerless to face life .. "The voice seemed to penetrate qalbi ..
 
BUT. . .
How might I be able to laugh?
When remembered sins piled,
No reward is being collected,

How might I be able to forget?

In the penalty provided in the hell?

On the day of reckoning would arrive?

Being myself there is no available ..

How might I be able to so engrossed?
Laughing laughter while getting close to the grave ..
Happy being themselves will be disqualified ..

Slipped from the world ..

Scaling down the hereafter ..

Dropped out to pursue ONE

Enough laughter yesterday left the spot ..

Stain is a master of the ship, the world ..

When the wave struck, killed nearly swallowed by the waves ..

Be happy covering the sky crave space ..

But the fog was brought vague direction where distracted somehow ..

Conquering the world, but the wind screen always remember the hereafter.
Weak faith by pledging himself mortal world ..
So ignorant  risking personal faith in the property,
 
Then,Give me the answer ..
How could I laugh because the world?

The world that sells complacent and pretense,

Purchased with the hell with coupon of sin.

Right now
Aware of all that crying ..Crying all the develop ...
Brings slave to that which Hasanah ..

So I'm going to CRY,

This little uneasy faith eroded ..

The fear of slicing ONE ..

The testimony is not worried


"Ah, your age is too young to fear!
Step is still far away, O young man,

Come while there is still time,
Still energetic and capable ..
We just hit-and sharia is no limit ..

Tomorrow, when the body chewed age ..

Sit down to spend time in prayer mats,
Allah is Forgiving, Most Gracious, right,
Sure he received a charitable and religious.
That's we called Life
! "The third voice continued appeasement ..

Do you know what exactly is love?
Do you know what miss is?

If you know,

Definitely do not stop your lips sing,

Thankful, every second pulse is given ..

If you know,
Sure you firmly on the prostrate bodyand build on tahajud,If you know,Sure wept tears dry Overflowing love through food gift ..
At the end of each prayer sun ..
If only you understand ..
Sure to be a happy accident ..
Sure the pain that you yearn ..
Definitely do not lift your forehead from the prayer mat ..

Your hands definitely catch up soon ..

Requesting Allah continue to give guidance ..

Love is a dream that driver and motivate  ..
 
Love is the soul of the caliph to strengthen loyalty to the author,
Love is what allow the heart to give up without a reply ..

Love is what conforms to the resolutions and honest in the act,

Love is still stunning even hit a million allegations ..

The longing is headed for the Instructor ..

That longing what wetting you
with tears of gratitude,
That longing is a promise to establish a bersimpul,

That longing for love that is always testing the inheritors of the creator ..

That longing is still love the thrill of God ..

That longing is what will continue to praise even hurt ..
On,Time is always left us far.Increasing age step closer ..
sin always wanted to follow ..

Charity is still wobbling on the streets ..
Faith is always tested to any direction ..

What is sweeter than the creation of heaven?As the world who despise the adored ..
What more punishment of Hell-Fire?

Though still 'wahan' engrossed ..

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful ..
God is great and all praise be to Allah abundantly. Praise be to Allah during the morning and evening. I confront my face to God who created heaven and earth, the atmosphere is straight and trust, and I'm not of the idolaters. Indeed solatku, prayer, my life, my death are for Allah, Lord of the Universe.
There is no partner with Him and me ordered not to associate anything with Him, and I join the Muslims.
The name of love ..
"I bear witness there is no god but Allah, and Muhammad is the Messenger of Allah .."

On the breath of love ...

Subhanallah ..

Alhamdulillah ..

AllahuAkhbar ..

Jihad for your love,ya Rabb ...
Keep my heart to always remember ..Keep my heart for always believing ..

P/s~Thank you to those who have shared this poem, hope to bring awareness for all of us and especially I myself, InsyaAllah .. Praise God we return to Allah almighty
Credit back to iluvislam..TQ

Terima kasih atas Mata Hati yang teliti..